Väderöarna

Mellan den 14 - 15 mars 2024 besökte vi i föreningen Kul-Turen Väderöarna, det var ett glatt och förväntansfullt gäng som åkte i väg. Redan kl. 09.15 var några redan i Hamburgsund för att vänta in båten. Vi blev insläppta på kontoret och fick oss en god kopp kaffe och hann småprata ihop oss. Under båtfärden ut guidade skepparen oss igenom den fantastiska skärgården, det var intressant och lite kul.

När vi kom i land på Väderöarna och kom in på Värdshuset och i restaurangen väntade kaffe och en jättegod kaka. Under fikastunden presenterade vi oss för varandra och pratade om dagens upplägg. Därefter fick vi våra rum, alla med havsutsikt! Vilken lyx. När alla hade installerat sig, var vi redo att ta en promenad upp till fyren och känna på salta vindar. Väl tillbaka fick vi en fantastisk lunch, smakrikt komponerad av pinfärska råvaror. Vi njöt till fullo.

Sedan ville vi upptäcka ön. Vi tog vandringsstigen runt ön det var lite trixit upp och ner och lite halt, men alla kom tillbaka utan några brutna ben.  Därefter var det dags för en av dagens höjdpunkter, att hoppa i de vedeldade badbaljorna uppvärmt till ca 40 grader. Den vedeldade bastun värmde gott med 80–90 grader. Gun och några andra modiga testade att bada i havet som endast erbjöd ca 4 gr. Men så superhärligt och lyxigt att få njuta av den enastående
miljön, baden och en öl eller ett glas bubbel.

Lite senare inför kvällen var det dags att byta om. Vi träffades på ett av rummen innan middagen för mingel, stämningen var på topp och vi hade så roligt. Sedan serverades en två rätters middag tillagad av husets skickliga kockar och av absolut högsta klass!  En av deltagarna tog upp lite sång och vi andra sjöng med så gott vi kunde. En och annan historia blev det ju också innan kvällen var slut.

Nästa morgon var det några tappra som tog ett morgondopp i havet innan frukost. Vi åt en långfrukost. Rätt som det var så hade vi morgongympa i matsalen, det ena gav det andra och t o m Plankan gjordes. Vi skrattade gott och personalen undrade vad sjutton som stod på när hälften av gästerna låg på golvet. Ja, det blev många härliga skratt och hejarop.

Några av deltagarna åkte hem före lunch och vi andra som stannade kvar åt en härlig lunch tillsammans. Det småregna lite så när vi hade ätit gick vi alla och satte oss i bastun, med kläderna på, lite lagom varmt med 20 grader och en underbar utsikt över havet.  Efter en liten stund kom Först Eldare in med kaffe och kaka till oss. Han började berätta om sig själv och sitt liv, vi fick en fantastiskt fin stund tillsammans med denna fina man som så rörande berättade om sin historia. Vi satt nästan 1,5 timme i bastun.  Tänkt att få fånga dagen, fånga tillfället och få en så härlig dag. Senare på eftermiddag for vi med båten tillbaka mot Hamburgsund och vidare med bil till Göteborg.

Vilka dagar vi haft och så roligt vi hade tillsammans. Tack alla ni som följde med och bidrog till en enastående lyckad resa.